måndag, oktober 5

Handikapp toalett?!

Jag var iväg på en liten shopping runda häromdagen. Stod i provhytten och testade en klänning. Helt plötligt känner jag känslan, jag blir varm, magen vrider sig, svetten börjar pärla sig i pannan; med andra ord, jag behövde en toalett där och då! Fort på med mina vanliga kläder, ut ur provrummet och bort mot toaletterna. Som alltid var det lång kö till tjej toaletten, i lägen som detta finns inte tid att vänta. Dessutom är det inte jätteroligt att gå in på en toalett med en 15cm springa vid golvet när det står 10 personer utanför som också väntar på att få gå på toaletten. In istället på handikapp toaletten. Tack gode gud att det inte var kö dit också! Jag klarade mig precis denna gång! Men men, vad jag inte var beredd på var de ilskna småbarns föräldrarna som stod och väntade på (utsidan. Handikapp toaletten används även för att byta blöja på små barn..). De vill inte heller direkt ha en förklaring på varför jag ”barrikerat deras toalett”.

Jag är glad att det är någon mer än jag som försöker komma på ett sätt att få tillgång till fler toaletter. I stan kan det under en dag bli ganska dyrt om man ska låna toaletter överallt! Ett kort/intyg eller något som gör att vi får snabbare/gratis tillgång till toaletter kanske hade varit på sin plats?! Kanske behöver IBS uppmärksammas ännu mer än vad det gör idag? Trots att det den sista tiden blivit mer och mer kunskap/information om sjukdomen verkar inte folk ha någon som helst förståelse, de flesta ser om sitt eget hus i första hand....

Var faktiskt i Göteborg i våras, då jag inne i en affär blev i akut behov av en toalett, butiksbiträdet lät mig låna deras personal toalett - utan förklaring! Jag frågade efteråt vad det var som gjorde att hon lät mig låna den (det är inte ofta det händer!) svaret var att hon såg på min panikslagna blick att det inte var läge att säga nej. Tydligen hade hon en väninna eller något som också hade mag-tarm problem så hon var införstådd med situationen.
Ska ta mig en funderare på hur vi kan få igenom det här med toalett problemen; kort/intyg/billigare besök?! Hmm..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar