torsdag, december 10

Torsdag GI och goda bakterier

Det innebär ju faktiskt att det snart är fredag. HELG! Underbart. Sitter i soffan och myser under en filt och tittar på Nobelmiddagen. Längtar lite efter kärleken som är på julbord. Hoppas han snart är hemma. Ska jobba imorn också, sedan är mitt 14 dagars pass slut! Ledig lördag och söndag - ska bli så skönt.

Alltså, jag hade ju en tanke för ett tag sedan att börja om igen på min GI diet. Har dock inte börjat där riktigt än. Det har lixom blivit en del av det som stressar mig "jag måste göra..." Det låter inte som en stor grej att förändra lite matvanor, men just nu är alla förändringar stora. Har helt enkelt lite för mycket runt mig. Dessutom mår jag ganska bra just nu, förutom att kroppen är ganska trött. Ansiktet är också under kontroll. Har under det senaste året haft väldiga problem med en slags acne. Går hos en hudterapeut för att försöka få ordning på detta och vi har också gått igenom min kost för att se om den påverkar min hud negativt. Det verkar inte så, eftersom jag redan äter laktosfritt/reducerat, inte allt för mycket socket och inte heller allt för mycket fett - i och för sig för att hjälpa magen, men det är också bättre för min hud att äta på det sättet. Behöver dock lite extra tillskott av C-vitamin och Zink, vilket inte heller verkar störa magen.

Har hittat en laktosreducerad filmjölk som innehåller massor av goda bakterier! Den har inte funnits i min kommun förut, blir så lycklig när jag hittar nya saker som jag kan äta =) Den har hittils haft god effekt. Verkar lugna magen lite?! Kanske bara för att jag tror det ska vara bra, men jag tycker alla som pratar om IBS säger att vi behöver tillskott av de goda bakterierna. Åt förut tabletter med detta i - det slutade dock efter ett tag med magsmärtor. Kanske är det så att tabletter funkar ibland och fil ibland?! Jag har ju märkt att jag måste byta ut matvanor inemellanåt - kanske det är så även i detta fall. Ibland reagerar magen på saker som annars fungerar ganska bra.. Hmm krångligt ibland..

På tal om fil och mat.. Det är nog dags för en liten kvällssmörgås tror jag.. Annars blir natten så lång - utan mat i för många timmar, det kan förstöra mycket!

Kramen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar